با پاسپورت ایرانی بدون ویزا سفر کنید

در این مقاله قصد داریم که به شما توضیح دهیم با پاسپورت ایرانی بدون ویزا سفر کنید. شما این مورد که بتوان بدون نیاز به ویزا سفر کرد تعجب انگیز باشد، اما باید بگوییم که این امکان وجود دارد. در ادامه با ما در سین سان همراه باشید تا نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری پیدا کنید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان جزو مقاصد پرطرفدار سفرهای خارجی محسوب می شوند و بیشترین سفرهای خارجی گردشگران ایرانی در طول سال، به این کشورها صورت می گیرد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

از جمله کشور های بدون ویزا برای ایرانیان در قاره های اروپا و آسیا می توان به ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه و گرجستان اشاره کرد.

 همینطور کشورهای دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا و کشور میکرونزی در اقیانوسیه نیز از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان به حساب می آیند.

بعضی کشورها لزوم اخذ ویزا به وسیله گردشگران کشورهای منتخب را برداشته‌اند و شهروندان آن‌ها دیگر احتیاجی به دریافت ویزای کشور مربوطه ندارند.

خوب است بدانید که روابط سیاسی بین کشورهای جهان تاثیر زیادی در بستن قراردادهای سفر بدون ویزای شهروندان آن‌ها دارد.

در نظر داشته باشید که سفر بدون ویزا به کشورهای مختلف جهان به رونق گردشگری و استقبال بیشتر گردشگران از سفرهای خارجی منجر می شود.

ویزا چیست؟

ویزا یک مجوز معتبری است که به شهروندان یک کشور خارجی تعلق می گیرد و بدین وسیله فرد از شرایط ورود به آن کشور برخوردار می شود و می‌تواند در آن کشور اقامت داشته و یا آن جا را ترک نماید.

 ویزاها شامل انواع مختلف می باشند و به طور معمول دارای محدودیت در مدت زمان اقامت شخص خارجی هستند.

 ویزا یا به عبارتی همان مجوز ورود به کشور خارجی، صدور آن به وسیله اداره مهاجرت آن کشور صورت می گیرد و با توجه به نوع ویزا و واجد شرایط بودن فرد و مورد تایید قرار گرفتن آن از طرف سفارت، مقامات ویزای لازم را صادر می‌کنند.

با دریافت ویزای توریستی یک کشور، شرایط سفر به شهرهای مختلف آن کشور و بادید از جاهای دیدنی آن برای شما فراهم خواهد بود؛ اما این مجوز به صورت قطعی نیست.

سفر بدون ویزا برای ایرانیان امکان پذیر است؟

شاید پیش خودتان فکر کنید  که آیا “با پاسپورت ایرانی بدون ویزا سفر کنید” امری واقعی است؟ جواب این سوالتان “بله” است.

 گاهی اوقات بعضی توافقات بین کشورهای مختلف مقامات به منظور دوستانه تر شدن روابط بین دو کشور تصمیم به لغو ویزا یا همان لغو روادید می‌گیرند تا برای مردمان دو کشور این شرایط فراهم باشد که به آسانی بتوانند به کشور مقابل رفت و آمد داشته باشند.

 در این شرایط، فقط کافیست یک پاسپورت معتبر با حداقل ۷ ماه اعتبار تا تاریخ انقضا برای رفتن به کشور خارجی را در اختیار داشته باشید و به تجربه یک اقامت کوتاه مدت بپردازید.

 این بدین معناست که اجازه ورود شما به کشورهای بدون نیاز به ویزا، به صورت پاسپورت(گذرنامه) دارای اعتبار است.

بر اساس آمار به دست آمده در سال ۲۰۲۳، با پاسپورت ایرانی که در رتبه ۸۹ دنیا جای دارد، می‌توان به ۵۰ کشور بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی و الکترونیکی نسبت به سفر اقدام کرد.

خوب است بدانید که اعتبار پاسپورت ایرانی از جایگاه خیلی خوبی برخوردار نیست. اما در صورتی که شما به چندین کشور بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان سفر کنید 

و در زمان تعیین شده و بدون هیچ مشکلی به ایران برگردید، در پرونده مهاجرتی شما امتیاز و سابقه بسیار خوبی به ثبت خواهد رسید و در سفر به کشورهایی که به ویزا نیاز دارند، به مشکل اساسی مواجه نخواهید شد.پلیس مهاجرت در سایر کشورها نظارت بر رفت و آمد گردشگران خارجی را بر عهده دارد و در مواردی با وجود ویزای مورد نیاز گردشگران و مسافران، بر طبق دلیل های مختلف از ورود به کشور یا ادامه سفر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

وجود گذرنامه و ویزا برای مسافران خارجی یک کشور پس از جنگ جهانی اول به یکی از موارد ضروری تبدیل شده است. امروزه مسافران به منظور اخذ ویزا بایستی به دفاتر کنسولگری کشور مقصد در کشور محل سکونت خود مراجعه نمایند.

 شرایط ارسال درخواست آنلاین به این دفاتر نیز امکان پذیر می باشد و در بعضی کشورها ویزای مورد نیاز گردشگران در فرودگاه صادر می گردد.

 کنسولگری‌ها با ارزیابی موارد بسیاری نظیر سوابق سفرهای قبلی، تمکن مالی، هدف سفر، وضعیت شغلی و وابستگی‌های خانوادگی متقاضی، در ازای دریافت مبلغی مشخص نسبت به درخواست ویزای افراد پاسخی ارائه می‌‌دهند.

ایرانی ها به کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا سفر کنند؟

توجه داشته باشید که در سال 2023 شهروندان ایرانی ازاین شرایط برخوردار هستند که بدون نیاز به ویزا می توانند به 11 کشور در جهان سفر کنند. گرچه امکان دریافت ویزاهای الکترونیک و فرودگاهی سفر به بسیاری از کشورهای جهان فرایند را در مقایسه با  گذشته ساده کرده‌ است.

 سفر با گذرنامه ایرانی و بدون ارائه هرگونه ویزا تنها به کشورهایی از جمله ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه، گرجستان، دومنیکا، هائیتی، ونزوئلا، جمهوری سورینام و جزایر میکرونزی امکان پذیر می باشد.

بعضی از مناطق جهان نیز نیازی به دریافت ویزا برای گردشگران در سراسر جهان از جمله ایرانیان ندارند؛ اما چون دسترسی به آن‌ها چندان ساده نیست و از طرفی هم این مقاصد پرواز مستقیم به ایران ندارند، به همین منظور جهت دسترسی به آن‌ها از کشورهای واسطه، دریافت ویزا برای ایرانیان انجام می‌شود.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان با توجه به قوانین تعیین شده در آنها، بین ۱۴ تا ۱۵۰ روز اجازه اقامت به شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف را می‌دهند.

 با وجود بی‌نیازی به دریافت ویزا از این کشورها، ضمانت ورود ۱۰۰ درصدی گردشگران ایرانی به هرکدام از این کشورها وجود ندارد و پلیس فرودگاه‌ها قادرند با توجه به سیاست‌های داخلی هر کشور از ورود برخی گردشگران ممانعت کنند.

 اخراج گردشگران از این کشورها و سایر نقاط جهان در هر زمانی از اقامت افراد در صورت بی توجهی و رعایت نکردن قوانین جاری نیز انجام می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که به‌جز ۱۱ کشور بدون ویزا برای ایرانیان، سفر به ۴۱ مقصد جهانی دیگر برای ایرانیان با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی فراهم است.

از شما عزیزان که تا پایان مقاله با پاسپورت ایرانی بدون ویزا سفر کنید، در سایت مهاجرتی سین سان با ما همراه بودید، متشکریم.