شناسنامه ایرانی برای متولدین خارج از کشور

در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره نحوه دریافت شناسنامه ایرانی برای متولدین خارج از کشور بپردازیم، به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دریافت شناسنامه برای ایرانیان متولد خارج احتمال دارد به ظاهر کمی پیچیده به نظر آید، اما با انجام تمام مراحل امور اداری به صورت مرحله به مرحله در مدت زمان به نسبت کوتاهی این کار به نتیجه می رسد و فقط کافیست برای اطلاع از شرایط و مراحل آن از یک وکیل بین المللی از جمله وکلای معتبر ما در گروه مهاجرتی سین سان راهنمایی دریافت نمایید.

همانطور که می دانید شناسنامه به عنوان یک مدرک هویتی برای هر فرد تابع ایران است که در زمان تولد برای او صادر می شود. اما سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود این است که افراد تحت چه شرایطی ایرانی به حساب می آیند؟ باید بگوییم که بر اساس قانون افرادی که پدرشان ایرانی باشد، در هر نقطه از این کره خاکی متولد شوند ایرانی بوده و شناسنامه ایرانی به آنها تعلق می گیرد.

نحوه ثبت تولد نوزادان ایرانی خارج از کشور

ثبت تولد نوزادان ایرانی خارج از کشور بر اساس قانون در سازمان ثبت احوال ایران و یا نمایندگی های کنسولگری ایران در کشور محل زندگی نوزاد صورت می گیرد.

به این معنی که والدین می توانند طی مدت زمان معینی به منظور ثبت تولد فرزندشان به ادارع کنسولگری کشور محل زندگی شان مراجعه نمایند و چنانچه ایران در کشور مورد نظر از نماینده کنسولی برخوردار نباشد، موظف است به نزدیک ترین اداره کنسولگری ایران به محل زندگی شان رجوع کنند. در نتیجه والدین تحت شرایط ویژه ای می توانند برای نوزاد خود شناسنامه ایرانی اخذ نمایند.

چه کسانی می توانند جهت اخذ شناسنامه ایرانیان خارج کشور اقدام نمایند؟

افرادی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، می توانند با رجوع کردن به سازمان ثبت احوال و یا مامور کنسولی ایران درکشور مربوطه نسبت به اعلام تولد و دریافت شناسنامه برای ایرانیان متولد خارج از کشور اقدام نمایند:

پدر و جد پدری با ارائه شناسنامه

مادر، در صورتی که ازدواج او با پدر فرزند در ایران و یا دفاتر نمایندگی ایران درخارج از کشور ثبت شده باشد.

در صورتی که ازدواج درسازمان یا نمایندگی های مربوطه به ثبت نرسیده باشد، حضور پدر و مادر فرزند الزامی است، در غیر این صورت شناسنامه ای برای متولد صادر نمی شود.

چنانچه فرد ایرانی متولد خارج از کشور به سن قانونی برسد و قصد داشته باشد برای خود شناسنامه دریافت نماید، می تواند با ارائه مدارک مورد نیاز به نهاد های مربوط مراجعه کند و در این شرایط به حضور والدین نیازی نمی باشد.

مدارک مورد نیاز به منظور اخذ شناسنامه ایرانیان خارج از کشور

توجه داشته باشید که به منظور دریافت شناسنامه ایرانیان متولد خارج تنها حضور والدین کافی نبوده و سازمان مربوطه بدون ارائه یکسری مدارک برای متولد شناسنامه صدور نخواهد کرد. این مدارک به شرح زیر می باشد:

ارائه اصل شناسنامه پدر و مادر

گواهی تولد خارجی که به وسیله نماینده کنسولی ایران ارائه شود.

پرداخت هزینه های مربوط به صدور شناسنامه بر اساس تعرفه (توجه داشته باشید که تعرفه سازمان ثبت احوال با نماینده کنسولی ایران دارای تفاوت هایی است).

نحوه نامگذاری نوزادان ایرانی متولد خارج از کشور

 احتمال دارد اینگونه تصور کنید که برای نوزادان ایرانی متولد خارج از کشور این امکان فراهم است که هر نامی را انتخاب نمایید اما باید بگوییم که چنین تصوری صحیح نمی باشد. برگزیدن نام نوزادان ایرانی متولد خارج از کشور که درخواست اخذ شناسنامه ایرانی را دارند بایستی مطابق با قوانین ایران صورت گیرد. رعایت کردن قواعد زیر به منظور انتخاب نام الزامی می باشد:

جهت انتخاب نام بایستی نامی ساده و یا مرکب که عرفا به عنوان اسم شناخته شود، برگزینید.

برگزیدن نام های نامتعارف، مستهجن و یا اسامی مرکب ناموزون ممنوع می باشد.

اعلام کردن سیادت نوزادانی که پدر و جد پدریشان در دسته سادات جای می گیرند، الزامی است.

مراحل صدور شناسنامه برای متولدین ایرانی خارج از کشور

در صورتی که بخواهید از طریق سازمان ثبت احوال ایرانیان مراحل صدور شناسنامه تازه متولد را مورد پیگیری قرار دهید، بایستی ابتدا گواهی تولد او را به تایید نماینده کنسولی ایران در کشور محل زندگی خود برسانید و سپس خودتان یا شخص دیگری این گواهی و دیگر مدارک را جهت دریافت شناسنامه نوزاد به ثبت احوال ارائه دهد، اما چنانچه بخواهید از طریق کنسولگری فعال ایران در کشور خارجی برای فرزندتان شناسنامه دریافت نمایید، کافیست مدارک مورد نیاز را و گواهی ولادت را تحویل دهید. این مراحل شامل افرادی می شود که به سن قانونی رسیده باشند.

به منظور دریافت شناسنامه برای ایرانیان متولد خارج به چه سازمان هایی باید مراجعه کرد؟

یکی از مرسوم ترین سوالاتی که در خصوص صدور شناسنامه ایرانیان خارج از کشور پرسیده می شود این است که چه سازمانی عهده دار این مسئولیت می باشد؟ شما می توانید به منظور اخذ شناسنامه ایرانی به سازمان های زیر مراجعه نمایید:

  • اداره کل ثبت احوال در تهران
  • نماینده کنسولی ایران در کشور محل زندگی
  • اداره ثبت احوال سایر استان ها
مشاوره با گروه مهاجرتی سین سان به منظور دریافت شناسنامه

پروسه دریافت شناسنامه برای ایرانیان خارج از کشور مستلزم انجام و طی شدن بعضی مراحل اداری است که در برخی موارد افراد در این زمینه با ابهاماتی روبرو می شوند که احتمال دارد با سرچ کردن یا مطالعه یکسری قوانین نتوانند به جواب سوال خود دست پیدا کنند. در این صورت نقش وکیل بین المللی پررنگ می شود. وکیل بین المللی فردی است که از قوانین حاکم بر دعاوی ایرانیان خارج از کشور آگاهی دارد و می تواند ابهامات شما را برطرف نماید. ما در گروه مهاجرتی سین سان با برخورداری از بهترین وکلا در زمینه حقوق ایرانیان خارج از کشور در تلاش هستیم تا بتوانیم شما عزیزان را در مسیر دریافت حقوق اولیه تان همراهی نماییم. از همراهی شما تا پایان مقاله  شناسنامه ایرانی برای متولدین خارج از کشور متشکریم.