ویزای ایران برای اتباع خارجی

در این مقاله قصد داریم به شما توضیح  دهیم که نحوه دریافت ویزای ایران برای اتباع خارجی به چه صورت است، پس تا پایان این مقاله با همراه باشید.

لازمه رفت و آمد از مرزهای ایران نیز دریافت ویزای ایران می باشد. عبور و مروز از مرزهای ایران نیز از این قاعده جدا نیست.

 بر این اساس افراد خارجی برای ورود به کشور ما به دریافت ویزا نیاز دارند. متقاضیان بایستی از طریق سفارت ایران واقع در کشورهای مختلف دنیا اقدام نمایند. البته پروسه اخذ آن با توجه به کشور محل اقامت فرد متقاضی دارای تفاوت هایی است.

ویزای ایران

برای نمونه شهروندان کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا بایستی وقت بیشتری را برای دریافت ویزای خود ثبت کنند یا اینکه شهروندان اسرائیل به طور کلی از دریافت ویزا معاف هستند.

 اما از سوی دیگر شهروندان کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، سوریه، مصر از اخذ ویزای کشور معاف هستند یعنی این افراد بدون اینکه ویزای جمهوری اسلامی ایران را دریافت کنند، می توانند وارد کشور ما شوند و تا مدت مشخص از اقامت برخوردار باشند.

کشور هایی کهافراد آن بدون برخورداری از ویزا، به راحتی می توانند به اقامت بپردازند و از دریافت ویزا معاف هستند می توان به مردم ترکیه، ارمنستان و سوریه به مدت ۳ ماه، شهروندان جمهوری آذربایجان ماه، مصری ها ۲۰ روز و اتباع ونزوئلا ۱۵ روز بدون برخورداری از ویزا حق اقامت در کشور را دارا می باشند.

بر اساس آنچه گفت شد، مردم کشورهای مختلف به منظور دریافت ویزا بایستی زمان متفاوتی را صرف نمایند.

 اما یکی از نکات مهم که همه متقاضیان بایستی آن را مورد توجه قرار دهند، انتخاب صحیح نوع ویزا است.

بر اساس قوانین موجود درایران و همینطور با توجه به هدف افراد از سفر، ویزاهای متفاوتی برای افراد صادر می شود که با دریافت هریک از آنها، شخص از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهد شد.

بر این اساس اشخاص باید با توجه به هدف خود از سفر به ایران، نوع مناسبی از ویزا را برگزینند.

 در اصل اگر نوع ویزای انتخابی متناسب با هدف شخص از سفر به ایران نباشد؛ سفارت از صدور ویزا برای او جلوگیری می نماید؛ حتی اگر هیچ مشکلی در پرونده شخص وجود نداشته باشد. در نتیجه انتخاب صحیح و درست نوع ویزا، تاثیرمهمی بر دریافت ویزای فوری دارد.

مدارک لازم به منظور ارائه درخواست ویزا

مدارک لازم به منظور دریافت ویزای ایران با توجه به نوع ویزای موردنظر متفاوت است.

 اما به طور کلی جهت اخذ انواع مختلف ویزا ارائه مدارکی از جمله مدارک شناسایی، پاسپورت معتبر، عکس پرسنلی و فرم تقاضای ویزای توریستی الزامی است.

علاوه بر اینها برای دریافت هر ویزایی بایستی مدارک مشخص دیگری را نیز به سفارت ارائه داد.

 به عنوان مثال به منظور دریافت ویزای تحصیلی باید نامه پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها یا مراکز آموزشی را نیز ارائه داد یا جهت دریافت ویزای کاری شرایط به این صورت است که باید دعوتنامه کاری از طرف شرکت ایرانی نیز ارائه شود.

بر اساس آنچه گفته شد در صورتی که فرد نوع ویزای مورد نیاز خود را درست انتخاب کند و تمام مدارک مورد نیاز را به سفارت تحویل دهد؛ موفق به دریافت ویزا خواهد شد.

در صورت دریافت هریک از ویزاهای مختلف ، این شرایط برای شخص فراهم خواهد بود تا مدت زمان معینی اقامت داشته باشد.

 چنانچه بعد از تمام شدن اعتبار ویزا فرد قصد داشته باشد که باز هم در کشور بماند بایستی نسبت به تمدید ویزا خود اقدام نماید.

انواع ویزا

همانگونه که گفته شد بر اساس قوانین صدور ویزا، نوع ویزای درخواستی بایستی متناسب با هدف شخص از سفر به ایران باشد.

در صورت عدم هماهنگی بین هدف از سفر و نوع ویزای تقاضا شده به رد شدن درخواست متقاضی منجر می شود.

 بر این اساس شناخت و انتخاب درست ویزای خود قدمی مهم و تاثیرگذار در فرایند دریافت ویزا است.

در کل سفارت ایران برای گردشگران خارجی تعداد زیادی ویزای متنوع صادر می کند که در ادامه به توضیح یکسری از آنها می پردازیم:

توریستی که به گردشگران خارجی تعلق می گیرد.

ویزای مخصوص کاروان های علمی یا ورزشی که صدور آنها به صورت مالتیپل می باشد.

ویزای زیارتی که برای متقاضیانی صادر می شود که قصد آنها زیارت می باشد.

ویزای سیاسی برای مقامات دولتی و سیاسی خارجی در نظر گرفته شده که قصد دارند برای رایزنی های سیاسی به ایران سفر کنند.

ویزای تحصیلی که ویژه دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی است که می خواهند به ادامه تحصیل در ایران بپردازند.

ویزای کاری برای افرادی در نظر گرفته می شود که قرار است کار کنند. لازم به ذکر است که دولت ایران در صدور ویزای کاری برای اتباع برخی از کشورها بسیار سختگیرانه عمل می کند.

ویزای تجاری که مخصوص اشخاص حقیقی یا حقوقی است که به منظور بستن قراردادهای تجاری به ایران سفر می نمایند.

شرایط ویزای صادر شده

ویزای ایران از 3 ماه اعتبار برخوردار است و مسافرین می‌توانند  تا 45 روز در کشور ایران اقامت داشته باشند.

 البته در صورت موافقت پلیس اتباع خارجی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، این مدت تا 60 روز هم قابلیت افزایش دارد.

در حال حاضر وزارت امور خارجه به منظور آسان تر شدن ورود مهمانان خارجی به ایران ویزا را به صورت کاغذی به متقاضیان ارائه می‌کند. ارائه این نوع ویزا ایران در فرودگاه نیز صورت خواهد گرفت.

تمدید ویزای ایران

در صورتی که افراد خارجی به هر علتی تمایل داشته باشند که مدت زمان بیشتری سکونت داشته باشند بایستی نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنند.

به مظنور تمدید ویزای ایران، فرد خارجی بایستی به همراه مهمان خود به اداره پلیس اتباع خارجی واقع در شهر محل اقامت خود مراجعه نماید و با ارائه پاسپورت خود به اداره مربوطه جهت تمدید ویزا تقاضا ارائه دهد.

توجه داشته باشید که شما می توانید ویزای ایران برای اتباع خارجی را پس از دریافت مشاوره از کارشناسان ما به راحتی دریافت نمایید. از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله ویزای ایران برای اتباع خارجی در سیات مهاجرتی سین سان متشکریم.