ویزای کاری پولند

ویزای کاری پولند
5/5

در این مقاله می خواهیم به توضیحات جامعی در مورد ویزای کاری پولند (لهستان) بپردازیم. کشور صنعتی و پیشرفته لهستان در قلب اروپا واقع شده است. این کشور اروپایی شگفت انگیز طی سال های گذشته بسیار مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است که خواهان یافتن کار و اشتغال در آن سوی آب ها می باشند.

علت انتخاب کشور لهستان

کشور لهستان که ششمین عضو مهم کشورهای اتحادیه اروپا می باشد، در طی سالیان اخیر به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای اروپایی مطرح شده است.

کشور لهستان با رشد چشمگیر در حوزه توریسم و گردشگری به عنوان ششمین کشور پربازدید از لحاظ توریسم به شمار می رود.

از لحاظ اقتصادی کشور لهستان در ۱۰ سال گذشته در حال رشد و پیشرفت بوده و در طول این مدت وضعیت اقتصادی این کشور روند نزولی نداشته است.

لهستان به سرزمین سواحل رویایی و ارتفاعات باشکوه که از جاذبه های گردشگری فراوان و تاریخ غنی است، معروف می باشد و یکی از زیباترین کشورهای جهان محسوب می شود.

نرخ بیکاری در این کشور در سال 2019 به طور تقریبی 3.3 درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری در قاره اروپا به شمار می رود. کشور لهستان در گذشته از اقتصاد ضعیف و ناپایداری برخوردار  بود اما در طی سال های اخیر با رشد قابل توجه اقتصاد، جایگاه دومین کشور قدرتمند اروپا از لحاظ اقتصادی را از آن خود کرده است.

کشور لهستان هر ساله با منتشر کردن فهرست مشاغل مورد نیاز این کشور راه را برای مهاجران شغلی و کاری باز می کند. این کشور در سال های اخیر بر اساس  بالا بودن استانداردها و کیفیت زندگی، بالا بودن سطح درآمد و وجود بازار فعال و ثبات اقتصادی توجه متقاضیان متعددی در سراسر جهان مخصوصا مهاجران شغلی ایرانی را به خود جلب کرده است.

خوب است بدانید که کشور لهستان، از جمله کشور های اروپایی حوزه شینگن به حساب می آید. کشور هایی که در سطح قاره ی اروپا، جزو حوزه ی شینگن می باشند، مهاجران باید در نظر داشته باشند که به منظور فعالیت و کار در این کشور ها، بایستی از شرایطی برخوردار باشند.

نیروی کار شغل مورد نظر

مسئله اولی که جهت اعطای ویزای این کشور به مهاجران مورد ارزیابی واقع می شود، این است که آیا در کشور های قاره ی اروپا نیروی کار شغل مورد نظر وجود ندارد؟

در صورتی که کشور های اروپایی و همینطور کشور های حوزه شینگن بتوانند نیاز این کشور را در زمینه ی نیروی کار لازم برای یک شغل خاص تامین کنند، دیگر فرصتی برای مهاجران غیر اروپایی وجود نخواهد داشت.

برای نمونه در صورتی که  یک فرد ایرانی قصد اخذ ویزای کاری پولند را داشته باشد، پس از ارسال درخواست خود به منظور دریافت ویزای این کشور، بایستی منتظر ارزیابی شرایط کاری خود در این کشور بماند.

اما چیزی که مشخص است این است که در صورتی که نیروی کار در ارتباط با شغل مورد نظر در کشور های مختلف اروپایی و حوزه شینگن وجود داشته باشد، کشور لهستان ترجیحش بر این است که نیروی کار مورد نیاز خود را از سایر کشور ها تامین کند.

چنانچه نتواند نیروی کار مورد نیاز خود را از کشور های اروپایی تامین کند، شانس و فرصت اخذ ویزای کاری پولند، برای افراد ساکن در کشور های غیر اروپایی از جمله ایران بالا خواهد رفت.

شرایط دریافت ویزا کار لهستان

متقاضی کار و اشتغال در لهستان نه تنها نیازمند دریافت ویزای کاری پولند می باشد، بلکه نیاز به ویزای اقامت این کشور نیز دارد. می توان اینطور گفت که ویزای کار و ویزای اقامت لهستان لازم و ملزوم یکدیگر برای متقاضی است که می خواهد در این کشور از کار و اشتغال برخوردار شود.

متقاضی جهت دریافت ویزای کاری پولند در مرحله اول باید از سمت کارفرمای لهستانی از پیشنهاد کار یا به عبارتی Job Offer  برخوردار باشد. متقاضی به تنهایی نمی تواند برای دریافت ویزای کاری لهستان اقدام نماید و کارفرمای لهستانی این امر مهم را از طرف متقاضی به انجام می رساند.

مراحل دریافت ویزا کار لهستان

کارفرمای لهستانی در صورت مورد تایید بودن مدارک متقاضی با وی قرارداد کاری را می بندد. استانداری لهستان مسول صادر کردن ویزاهای کاری در کشور لهستان می باشد.

فرد متقاضی می تواند با ارائه قرارداد رسمی و قانونی با کارفرمای لهستانی، ویزای کار این کشور اخذ و فعالیت خود را آغاز نماید. وجود قرارداد کاری امضا شده به منظور دریافت ویزای کاری لهستان الزامی و بسیار حائز اهمیت است.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد ویزای توریستی شینگن که کشور لهستان از جمله کشور های اروپایی حوزه شینگن به حساب می آید بدست آورید کلیک کنید.

در ادامه مراحل دریافت ویزای کار لهستان به صورت جزئی تر توضیح داده می شود که به شرح زیر می باشد:

  • فرد متقاضی بایستی ابتدا در سایت‌ها و مؤسسات کاریابی کشور لهستان، درخواست خود را ثبت کند.
  • توجه داشته باشید تعدادی زیادی از کارفرمایان به صورت متداوم این این سایت‌ها و مؤسسات را مورد بازدید می دهند.
  • در صورتی که رزومه ارائه شده به وسیله فرد متقاضی، با نیاز کارفرما تطابق داشته و بتواند او را راضی کند، بر طبق قانون بایستی مراحل آگهی‌های استخدامی را سپری کند.
  • بنابراین آگهی استخدام باید سه ماه در روزنامه‌های رسمی کشور لهستان منتشر شود.
  • در صورتی که نیروی کار مورد نظر در داخل کشور پیدا نشد، سه ماه دیگر نیز باید این آگهی در کل اتحادیه اروپا تمدید شود.
  • در صورتی که باز هم نیروی کار مورد نظر یافت نشد، کارفرما می‌تواند با اخذ مجوز از سمت وزارت کار و اداره مهاجرت، نیروی کار مورد نیاز خود را از خارج اتحادیه، استخدام نماید.
  • کارفرمای لهستانی ابتدا مدارک فرد متقاض را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت مورد تایید واقع شدن، با وی قرارداد کاری منعقد می‌کند.
  • از آنجایی که مسئول صدور ویزاهای کاری لهستان، استانداری این کشور است، فرد متقاضی می‌تواند با برخورداری از قرارداد قانونی و رسمی با کارفرما، ویزای کار خود را دریافت کند.
  • وجود قرارداد کاری امضاء شده میان متقاضی و کارفرما، برای دریافت ویزا کاری لهستان حائز اهمیت است.

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ویزا کار لهستان

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت  ویزای کاری پولند که بایستی به وسیله دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شده و مهر دادگستری و امورخارجه را دارا باشد، به شرح زیر می باشد:

  • فرم کامل  شده درخواست ویزای نوع D
  • پاسپورت معتبر که حداقل از 6 ما اعتبار برخوردار بوده و حداقل دارای دو صفحه خالی باشد
  • عکس رنگی با ابعاد ۳×۵ و ۴×۵ (مطابق با استاندارد‌های پاسپورت)
  • ارائه بیمه‌نامه مسافرتی (تا سقف معین شده)
  • ارائه نامه تمکن مالی به منظور پرداخت هزینه‌های زندگی
  • ارائه مدارک شناسایی و عقدنامه (در صورت متاهل بودن متقاضی)
  • ارائه مدارک سکونتی در لهستان
  • ارائه دعوت‌نامه رسمی از طرف کارفرما و قرارداد کاری
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • نامه گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت پزشکی
  • سوابق بیمه و کاری (ترجیحاً سابقه کاری مرتبط)
  • ارائه مدارک تحصیلی (حداقل دیپلم) و مدارک دوره‌های دریافت شده به همراه رزومه کاری کامل (در ارتباط با رزومه کاری باید بگوییم که یکی از مهم ترین مدارکی است که به منظور دریافت ویزای کاری در لهستان مورد نیاز می باشد. هر چقدر که فرد مهاجر در زمینه ی کاری خود، تجربه و  مهارت بالاتری داشته باشد، شانس اخذ ویزای کاری این کشور برای او افزایش خواهد یافت.)

 

انواع ویزای کار لهستان

ویزای کاری پولند به انواع ویزای A، B، C، D، E و مجوز آزاد یا کارآفرینی دسته بندی می شود. در ادامه به ارزیابی  هر یک از این مجوز ها می پردازیم.

  • مجوز کار لهستان نوع A

    مجوز کار لهستان نوع A برای افرادی که به وسیله یک کارفرمای لهستانی استخدام شده باشد یا در هیئت مدیره یک سازمان تجاری در لهستان سمت داشته باشند، صادر می شود. این مجوز بایستی به وسیله کارفرما درخواست شود، که به طور معمول بین 8-10 هفته طول می کشد.

    بعد از دریافت مجوز، کارفرما می تواند با فرد قرارداد کاری ببندد. برای مجوزهای کار می توان تا یک سال بعد از دریافت آن نسبت به تمدید آن اقدام کرد.

  • مجوز کار لهستان نوع B

    این مجوز کار لهستان برای مشاغلی که به صورت موقت هستند، صادر می شود و به عنوان یک ویزای کوتاه مدت بکار گرفته می شود.

  • مجوز کار لهستان نوع C

    مجوز کار لهستان نوع C برای افراد خارجی در نظر گرفته شده که می خواهند برای یک کارفرمای خارجی کار کنند و برای کار در یکی از شعب یا کارخانه های کارفرما به لهستان فرستاده شده اند.

    پروسه درخواست ‌های ICT به طور معمول بین 5 تا 7 هفته زمان می برد. مجوزهای کار معمولاً برای یک دوره حداکثر 36 ماهه در نظر گرفته می شود و احتمال دارد تمدید شود.

  • مجوز کار لهستان نوع E

    متقاضیانی که با دریافت ویزای کاری و برای انجام کار و اشتغال قصد اقامت برای بیشتر از ۳ ماه در کشور لهستان را دارند، باید این نوع ویزا را دریافت نمایند.

  • مجوز کار لهستان نوع D

    این مجوز یک نوع ویزای تجاری است که به منظور سفر به لهستان برای مقاصد تجاری مورد نیاز می باشد.

  • مجوز آزاد خوداشتغال

    این مجوز برای افرادی است که به صورت فریلنسری یا به صورت دورکاری برای شرکت ‌های لهستانی مشغول به کار می باشند. همینطور برای کسانی که می خواهند کار خود را به صورت مستقل در لهستان آغاز نمایند.

شرایط ویزای کار لهستان

برای تمامی شهروندان کشورهای اروپایی، شرایط سفر به لهستان، انجام کار و یا تحصیل بدون دریافت ویزا وجود دارد. اما هر یک از شهروندان خارج از اتحادیه اروپا ضمن دریافت ویزای کاری، بایستی مجوز اقامت را نیز دریافت نمایند.

این مجوز با توجه به مدت زمان قرارداد کاری فرد با کارفرما، در ابتدا از اعتباری موقت برخوردار می باشد. معمولا ویزای کاری لهستان دارای اعتباری سه ساله بوده و هر یک از متقاضیان در صورت نیاز می‌توانند نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.

مهم‌ترین نکته در ارتباط با این ویزا آن است که افراد متقاضی بعد از ۱۰ سال کار و اقامت در این کشور می‌توانند، تابعیت لهستان را به دست آورند.

با توجه به اینکه نرخ بیکاری در این کشور پایین است، افراد زیادی دنبال دریافت ویزای کاری لهستان هستند.

شرایط ویزای کاری پولند به شرح زیر می باشد:

  • هر یک از افراد تنها به ۴۰ ساعت کار در هفته مجاز می‌باشند.
  • هر فرد می‌تواند به ازای هر ۶ ساعت کار، ۱۵ دقیقه استراحت کند که این زمان شامل حقوق و دستمزد خواهد بود.
  • هر یک از افراد می‌توانند یک ساعت از وقت خود را برای صرف نهار در نظر بگیرند. توجه داشته باشید که در این مورد، از حقوق افراد یک ساعت کسر می‌شود که بعضی با انجام یک ساعت کار بیشتر، این زمان را جبران می‌کنند. انجام کار در لهستان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و افراد می‌توانند در ساعات مختلف با هماهنگی با کارفرمایان به انجام کار بپردازند.
  • مهم‌ترین شرط برای هر یک از افراد متقاضی ویزای کاری لهستان، برخورداری از پیشنهاد رسمی از کارفرمای لهستانی می باشد. به عبارتی هیچ یک از افراد بدون برخورداری از یک اسپانسر یا کارفرمای لهستانی، نمی‌توانند به طور مستقیم نسبت به درخواست ویزای کار اقدام نمایند.

 

 

مزیت های کار و اشتغال در لهستان

  • فراهم بودن شرایط کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا. متقاضیان با دریافت ویزای کار و سپس کارت اقامت دائم لهستان می توانند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اشتغال و کار مشغول شوند.
  • پایین بودن هزینه های زندگی در کشور لهستان و بالا بودن درآمدها و از همه مهمتر پایین بودن نرخ بیکاری.
  • اعتبار بالای مدارک تحصیلی کشور لهستان در  میان کشورهای اروپایی.
  • برخورداری از حق شهروندی ضمنی اتحادیه اروپا.
  • برخورداری از سطح رفاه و امنیت اجتماعی بالا. کشور لهستان برعکس گذشته که تاریخی پرآشوب داشت، در حال حاضر دارای ثبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و امنیت بالایی می باشد.
  • شرایط بکارگیری از تسهیلات بانکی کشور لهستان. چنانچه متقاضی بتواند کار مناسب و مطابق با مدرک تحصیلی خود پیدا کند و به کار و اشتغال در این کشور مشغول شود، بعد از چند سال می تواند اقامت لهستان را دریافت نماید و با اخذ اقامت این کشور از حقوق شهروندی مانند دیگر شهروندان این کشور برخوردار شود که شرایط مورد استفاده قرار دادن تسهیلات بانکی یکی از این امتیازهای شهروندی لهستان به شمار می رود.
  • بالا بودن کیفیت زندگی و استانداردهای کلی زندگی در اروپا.

در نتیجه، برای اخذ ویزای کاری پولند، شما باید از مراحل زیر عبور کنید:

  1. پیدا کردن شغل و دریافت پیشنهاد کار از کارفرمای لهستانی.
  2. درخواست ویزای کاری از سفارتخانه یا کنسولگری لهستان در کشور محل اقامت خود.
  3. تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز.
  4. مصاحبه با مقامات مهاجرتی.
  5. دریافت ویزای کاری و ورود به لهستان.
  6. اعلام حضور به سازمان امور خارجی لهستان و ثبت اقامت.
  7. پایبندی به مقررات مالی و شغلی مورد نظر.
  8. تمدید ویزای کاری در صورت لزوم.

ویزای کاری پولند یک فرصت برای افرادی است که می‌خواهند به عنوان کارمندان یا حرفه‌ای‌ها در این کشور کار کنند. برای اخذ این ویزا، باید از پیشنهاد کاری معتبر برخوردار باشید و الزامات مهاجرتی را رعایت کنید.

همچنین، توجه به مقررات مالی و اقامتی اهمیت دارد تا بتوانید به خوبی در لهستان زندگی کرده و به انجام وظایف خود در شغل موردنظر بپردازید.

برای جزئیات دقیقتر و تغییرات ممکن در فرآیند اخذ ویزای کاری لهستان، به سفارت یا کنسولگری لهستان در کشور محل اقامت خود مراجعه کنید و مشاوره مناسب را دریافت کنید یا می توانید از متخصصان ما در آلتاباسم راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *